Sari la conținut
Yusaku

[Curiozitati] De ce hublourile au forma rotunjita

Recommended Posts

Articol-15-%E2%80%93-Motivul-%C8%99tiin%C8%9Bific-al-hublourilor-rotunjite.jpg

Una dintre întrebările pe care cu toții ni le-am pus atunci când ne-am îmbarcat la bordul unui avion comercial de pasageri a fost cu siguranță legată de forma hubloului. De ce este rotunjită și nu pătrată? Este oare vorba despre design sau are și un motiv ingineresc? Răspunsul este foarte simplu, iar știința din spatele său fascinantă.

În primul rând, hublourile au fost pătrate la început. În urma avansului tehnologic, avioanele zboară din ce în ce mai sus, unde exista mai puține turbulențe, dar unde este necesara presurizarea interiorului. Din cauza diferențelor de presiune, metalul fuselajului se dilată și se contractă, ceea ce stresează foarte mult materialul din jurul ferestrelor, care perturba tensiunea, amplificând-o.

Motivul științific al hublourilor rotunjite

Hublouri

Foto: Science Alert

Una dintre întrebările pe care cu toții ni le-am pus atunci când ne-am îmbarcat la bordul unui avion comercial de pasageri a fost cu siguranță legată de forma hubloului. De ce este rotunjită și nu pătrată? Este oare vorba despre design sau are și un motiv ingineresc? Răspunsul este foarte simplu, iar știința din spatele său fascinantă.

În primul rând, hublourile au fost pătrate la început. În urma avansului tehnologic, avioanele zboară din ce în ce mai sus, unde exista mai puține turbulențe, dar unde este necesara presurizarea interiorului. Din cauza diferențelor de presiune, metalul fuselajului se dilată și se contractă, ceea ce stresează foarte mult materialul din jurul ferestrelor, care perturba tensiunea, amplificând-o.

Din păcate, au fost necesare două prăbușiri pentru ca oamenii de știință să înțeleagă ce le-a cauzat. Toate aparatele de zbor ce au fost realizate după aceste accidente au fost echipate cu hublouri rotunjite pentru a proteja integritatea fuselajului. Aceleași principii au fost aplicate și hublourilor destinate avioanelor cargo și navetelor spațiale.

Probabil v-ați întrebat și în privința găurii din interiorul geamului, dacă ați văzut-o pana acum. Din nou, este vorba despre reglarea presiunii și a tensiunii care se acumulează între presiunea de afara și cea din interior. Fiecare fereastră este compusă, de fapt, din trei straturi, iar gaura îi permite presiunii aerului dintre stratul din exterior și cel din mijloc să se echilibreze.

Articolul dezvoltat il gasiti pe ScienceAlert.com

Pentru o informare amanuntita, urmariti video-ul de mai jos :)

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum

×